You are viewing an unstyled version of this page. Either your browser does not support Cascading Style Sheets (CSS) or CSS styling has been disabled.

A DMI "A" területének kijelzései

A DMI "A" területének kijelzései


   

Az A-területen jelennek meg a fékezéssel kapcsolatos információk. Az A1-es mezőben egy, a rendszer-beavatkozásig hátralevő idővel és távolsággal arányosan változó nagyságú négyzet figyelmezteti a mozdonyvezetőt arra, hogy egy nem kívánt szituáció alakulhat ki. A négyzet minimális mérete 5x5 pixel, maximális mérete 50x50 pixel. Alaphelyzetben, plafonsebesség felügyelet esetén láthatatlan, csak a kritériumok teljesülése esetén jelenik meg bizonyos távolságon/időn belül minimális méretével, majd a veszély fokozódásával növekedik. Célsebesség felügyelet esetén mindig látható. A négyzet színe is információforrás. Kezdetben rendszerint világosszürke, majd amikor a vonat már a konkrét fékbeavatkozási fázishoz közelít, színe sárgára vált. Sürgős figyelmeztetésnél már narancssárga színű, míg a rendszer-beavatkozás fázisában vörösre vált.

Az A2-es mező a fékezési célpontig hátralévő távolságot mutatja. Ennek egyik eszköze egy függőleges, logaritmikusan beskálázott oszlop, másrészt egy számkijelző. Mindkét jelzés csak a fékezési körzetben látható, alaphelyzetben nem. Az oszlop magassága a célponthoz közelítéssel folyamatosan csökken; a segítségével grafikusan is megjeleníthető maximális távolság 1000 méter. Ha a vonat még 1000 méternél távolabb van, akkor az oszlop teljes magasságában jelenik meg, a pontos értéket pedig a felette lévő számkijelző mutatja. A 0 és 100 méter közötti szakaszon a skála már lineáris, hogy a cél közelében a kisebb értékek jobban követhetők legyenek. Az oszlop és a szám színe mindig szürke. A számkijelző által mutatott érték mindig osztható tízzel.

Az A2-es mezőben opcionálisan megjeleníthető még egy információ. Abban az esetben, ha a célsebesség 0 km/h, és a vonat már a fékezési körzetben halad, továbbá a féket már legalább egyszer működtették, egy második oszlop jelenhet meg (példa jobbra). Ez a jelenlegi lassulási paramétereket figyelembe véve megbecsüli, hogy a fékezési célponthoz képest hol fog a vonat ténylegesen megállni, ezzel segítve a vezetőt abban, hogy az üzemi féket optimálisan működtesse. A második (baloldali) oszlop mindig az első (jobboldali) oszlop tetejétől, azaz a fékezési célpont távolságától kezdődik. Ha a becsült megállási hely a célponton túlra adódik, akkor a kiegészítő oszlop 20 pixellel fölfelé rajzolódik, figyelmeztető narancssárga színben. Ha a lassulás az optimálisnál erősebb, akkor a kiegészítő oszlop lefelé rajzolódik (példa egészen jobbra), jelezve ezzel a korai becsült megállási helyet, ekkor szürke színnel.
   

Az A-terület utolsó mezője az A3-as jelű. Opcionális, azaz nem kötelező az alkalmazása. Itt egy kétszínű (szürke és narancs), vízszintes sáv jeleníthető meg, mely a célsebesség optimális eléréséhez nyújt segítséget. Működésében hasonlít kissé az előbbi bekezdésben tárgyaltakhoz. Ha tehát a célsebesség nem nulla, és a vonat már a fékezési körzetben tartózkodik, továbbá a fékeket már legalább egyszer működtették vagy a vontatást egyszer már lekapcsolták, akkor megjelenik ez a kétszínű sáv. A tartomány közepén van egy kis „ablak”, a sáv pedig vízszintesen mozog annak függvényében, hogy a várható (becsült) sebesség a célpontban mennyivel alacsonyabb, illetve magasabb az előírt célsebességnél. A „csúszka” baloldala mindig szürke, a jobboldal mindig narancssárga. A sáv egyik irányban sem mozdulhat el annyira, hogy már csak az egyik szín látszódjon, azaz a „csúszka” kifutó színének legalább két pixel vastagságban mindig látszódnia kell.
   

Vissza a DMI-hoz

Lap teteje